zondag 13 december 2015

Zelf Kerst-knopen-boom maken


















Vorig jaar maakte ik een knopen boom, volgens mij heb ik toen al beloofd er een beschrijving van te maken.
Dus dat gaat we nu maar doen.
Wat heb je nodig,
Stukje MDF,
Rond stokje voor standaard.
Vierkant of rond stukje hout voor standaard.
Boekbinders lijm,
Knopen in allerlei kleuren en maten.
Dikke wol
Lijmpistool

Eigenlijk is het heel simpel, download de voorbeeld boom en trek die over op een stuk MDF.  Zaag hem uit, of nog liever nog, laat hem even voor je uitzagen en onderin een gaatje boren voor de standaard. Verf hem daarna met b.v witte acrylverf, die is snel droog en hecht heel goed aan de boekbinderslijm.
Haak een ketting van losse, het liefst van dikke wol in de kleur die je zelf wil, ik heb de Pinquin van euroland gebruikt, dat is lekkere dikke wol, hecht niet af zodat je de ketting langer of korter kan maken.
Hecht begin van de ketting af en smeer daarna een gedeelte van de kerstboom in met boekbinderslijm en begin bovenaan de gehaakte ketting op de boom te plakken, werk van rechts naar links.
Bewerk zo de hele boom van boven naar onderen. Meet even tussendoor of je ketting lang genoeg anders kun je nog even bij haken.
Lijm daarna het ronde stokje in de boom en daarna het voetje in het ronde stokje.
Laat alles goed drogen.
Zet je lijmpistool aan en lijm je knopen op de boom.
Op deze manier heb je een leuke en aparte kerstboom die je aan kan passen in elke kleur en weer eens iets anders dan alleen een gehaakte boom.
Veel succes en plezier met het maken.
Allemaal een fijne week, voor mij zal het een raar weekje worden want de ene dag ben ik jarig en de volgende dag lig ik in het ziekenhuis, maar zal wel goed komen.
Liefs van Claire.
[het patroon van het rendiertje is van Echtstudio]

22 opmerkingen:

  1. Wat een leuk boompje! En dat rendiertje is echt té schattig!! Mag ik vragen waar je het patroon hebt gevonden? Succes komende week en alvast gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat superleuk, dank je wel voor de beschrijving.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier hou ik nou zo van, van die "anders dan anders" ideeën.
    Dank voor het delen, echt TE leuk.

    Heel veel sterkte komende week, laat maar gauw weer wat van je horen.
    Lieve groet, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg leuk!
    Alvast een fijne verjaardag en beterschap (niks ernstigs hoop ik?!)
    Lieve groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee gelukkig niet heel ernstig, wel heel lastig.
      Maar komt wel weer goed.

      Verwijderen
  5. Mooi werkje om te maken.

    Ik wens je een fijne verjaardag en sterkte in het ziekenhuis.

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk boompje!! Dank je wel vooe dit leuke idee!!!
    Sterkte de komende week en alvast gefeliciteerd!!!
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor dit leuke idee.
    Ik wil je sterkte wensen voor aankomende week.
    Hopelijk kun je straks wel van de feestadegen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Sylvia en ik hoop inderdaad met de feestdagen weer een beetje opgeknapt te zijn.

      Verwijderen
  8. komt op de to do lijst pffff nog zoveel te doen
    kaartjes knutsels haaksels..... tijd;D
    maar ziet er leuk uit hoor:D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldig leuk idee zeg! Dank je wel!

    Liefs,
    Frederika

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat lief dat je voor ons deze uitleg hebt gemaakt voor dit schattige boompje.
    Ik hoop dat je een fijne verjaardag hebt en je bezoek aan het ziekenhuis prima verloopt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk idee, de kerstboom. Ik had ook al eens plannen om haaksels op houten vormen te plakken, maar het is er nog niet van gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties.
Informatie clairehaakmuts@gmail.com
Groetjes van Claire.